EU-felmérések alapján Romániában az összes korosztály közül a gyerekeket és a fiatalokat érinti a legmagasabb szegénységi kockázat. Eszerint a kiskorúak 8%-a él „súlyos szegénységben” országunkban. Esetükben a megélhetésre fordított összeg naponta nem éri el a 15 lejt sem. Ennek okai a társadalmi kirekesztés, alacsony szintű egészségvédelem és munkanélküliség, mely gyakran az iskolai tanulmányok korai feladásához vezet.
Ezért nagyon fontos az Alkotmány szigorú tiszteletben tartása, mely a 115. cikkely 4-es számú bekezdésében előírja olyan szociális intézkedések szorgalmazását, melyek a gyerekek fokozott védelmét szolgálnák. Tekintettel arra, hogy a jelenlegi törvényi szabályozások csak kis mértékben járulnak hozzá a létező súlyos anyagi nélkülözés csökkentéséhez, Románia Kormánya elfogadta azt a Sürgősségi Rendeletet, mely módosítja a 272/2004-es és a 277/ 2010-es törvényeket. Előbbi a gyermekek jogainak védelmét taglalja, míg utóbbi a családtámogatási pótlék összegét szabályozza
A 272/2004-es kormányrendelet módosítása, a szociális elhelyezésben lévő gyermekek támogatási összegének megemelésére vonatkozik. Eszerint 1,20 ISR (szociális referenciamutató) alapján számolnák ki a családoknál, nevelőszülőknél, vagy felügyeleti joggal rendelkező magánintézményeknél elhelyezett kiskorúak havi juttatását az eddigi 0,194 ISR helyett. Vagyis a támogatás összege az eddigi 97 lejről 600 lejre módosulna. Jelenleg Romániában 4000 gyermek részesül mindössze havi 97 lej havi támogatásban.
Ugyanakkor, azon gyermekek és fiatalok, akik speciális védelmi ellátásban részesültek és azok az édesanyák, akik anyaotthonokban húzódtak meg, a rendszer elhagyásakor egyszeri támogatási összegben részesülnek, amely összegnek meg kell egyeznie az országos bruttó minimálbér értékével, míg az örökbe fogadott gyermekek az örökbefogadás véglegesítése esetén kapják meg ezt az összeget. A támogatási összegek felhasználási módjáról a Szociális és Gyermekvédelmi Igazgatóságnak rendszeres beszámolót kell majd összeállítania.
A 277/2010-es törvény módosítása révén a gyerekszám függvényében, 42 lejjel, több mint a duplájára emelkedik a családi pótlék értéke is, a következőképpen:
– abban az esetben, ha a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 200 lejt, az 1 gyermekes család a korábbi 40 lej helyett 82 lejt kap, a 2 gyermekes család a korábbi 80 lej helyett 164 lejt, a 3 gyermekes pedig a korábbi 120 lej helyett 246 lejt, 4 gyerek felett pedig 328 lej lesz a családi pótlék összege.
– abban az esetben, ha a családban az egy főre eső jövedelem 200 és 530 lej között van, az 1 gyermekes család a korábbi 33 lej helyett 75 lejben részesülne, a 2 gyermekes a korábbi 66 lej helyett, 120 lejt kapna, 3 gyermek esetén a korábbi 99 lej helyett 225 lej, míg 4 gyermek felett a korábbi 132 lej helyett pedig 300 lej jár.
Hasonló a növekedés mértéke az egyszülős családok esetében is. Az intézkedések folyó év novemberétől lépnek életbe és több mint 500 ezer gyermeket érintenek.
Módosul az élelmezési juttatás jogalapja is. Az élelmezési juttatás minimális értékét a Munkaügyi Minisztérium javaslata nyomán, a Kormány határozná meg a nappali ellátásban, az elhelyezésben lévő gyermekek, valamint a gondozási ellátásban lévő idősek és fogyatékosok számára is. Az élelmezési juttatás 2015. január 1-től a mostani 8 lejről 16 lejre emelkedik. A Sürgősségi Kormányrendelet ugyanakkor lehetőséget teremt a helyi önkormányzatoknak, hogy az elfogadott költségvetésük függvényében, a helyi közösségi rendőröknek, 2015. január 1-től élelmiszernormát ( norma de hrana ) biztosítson, kiegészítve a 2010-es Közösségi Rendőrségre vonatkozó 155-ös törvényt – tájékoztatta lapunkat Horváth Levente, a Szociális-, Család- és Munkaügyi Minisztérium államtitkára.
Hozzászólások