Ioan Botiş munkaügyi miniszter elmondta, 160 000 gyermeknevelési segélyre jogosult személy dossziéjának ellenőrzése során fény derült arra, hogy az esetek 5%-ában visszaélés történt, mert nem léteznek a munkaadókként feltüntetett társaságok.
„Eddig 160 000 gyermeknevelési segélyre jogosult személy dossziéját ellenőriztük le, az esetek 5 százalékában visszaélést tapasztaltunk, mert ezek esetében nem léteznek a munkáltatókként feltüntetett társaságok. Bár a jogosultak száma nem változik, ez körülbelül 190 000 évente, a juttatások összegei jelentősen nőnek, ami azt jelenti, hogy egyre gyakoribb a csalás” – jelentette be csütörtökön Ioan Botiş, a B1 televízió egyik adásában.
A munkaügyi miniszter elmondta, a 2011 január elseje után szülő anyák választhatnak majd a gyermeknevelési szabadság és juttatás esetében leszögezett két változat közül. Mint mondta, a 42 napos szülési szabadság után az anyáknak még 60 nap áll rendelkezésükre eldönteni, melyik változatot választják.
Botiş „megdöbbentőnek” tartja azokat a híreket, amelyek szerint „az anyák január elsejéig császármetszéssel történő szülésre programálják magukat”. A munkaügyi tárcavezető szerint egy plusz kiadás nem jogosíthat fel senkit efféle tettre, mert a gyermek élete és egészsége mindennél fontosabb.
A munkaügyi miniszter hozzáfűzte, többféle támogatás létezik azon anyák számára, akik a gyermeknevelési szabadság letelte előtt visszatérnek dolgozni, például 2011-ben a bölcsődék építése, a nevelőnőkre vonatkozó törvénytervezet, amelyet jelenleg a parlamentben vitatnak meg, az oktatási törvénybe iktatott bölcsőde-utalványok, a bölcsőde-jegyek törvénye.
„Jó kigondolt rendszer létezik ez ügyben, amely 2012-ben biztosan működőképes lesz. Egy évünk van előkészíteni ezt” – nyilatkozta még Botiş.
A kormány döntése értelmében az anyák választhatják a kétéves gyermeknevelési szabadságot is, ez esetben a járandóság értéke 600 és 1 200 lej közötti lehet.
Az egyéves gyermeknevelési szabadság esetén a járandóság felső határa 3 400 lej. Ha az anyák az egyéves gyermeknevelési szabadság előtt térnek vissza munkahelyükre, havi 500 lejes prémiumot kapnak a 24 hónapig hátralevő időszakra. Ha azonban egy év után térnek vissza dolgozni, nem kapják ezt az ösztönző juttatást.
Azok sem kaphatják az 500 lejes prémiumot, akik a kétéves gyermeknevelési szabadságot választották, amelyben a járandóság felső határa 1 200 lej.
„Hangsúlyozom, hogy mindkét változat esetén az elmúlt hat hónap átlagkeresetének 75 százalékát vettük figyelembe, január elsejétől az elmúlt 12 havi átlagkereset 75 százaléka lesz a mérvadó”, magyarázta Boc.
A jelenleg gyermeknevelési szabadságon levő anyákat nem érintik ezek a módosítások.
Arra a kérdésre, hogy mi történik azokkal az anyákkal, akik szülés utáni szabadságot vesznek ki, és a 126 napos betegszabadság után december végén távoznak gyermeknevelési szabadságra, az Emil Boc által tartott sajtótájékoztatón jelen levő Ioan Botiş munkaügyi miniszter azt mondta, csak a gyermek születési dátuma számít.
Mint mondta, a jelenleg 198 600 személy részesül gyermeknevelési járandóságban, ebből 87 473 juttatás 600 lej értékű, és 3 438 juttatás éri el a legfelső, 3 400 lejes szintet. 44 958 juttatás 600 és 1200 lej közötti, 17 543 járandóság pedig 1 200 és 2 000 lej közötti.
Mediafax
Hozzászólások