Az egységes bérezési rács a 25 százalékos levonások visszaadása után

2010. november 19. 23:27 (péntek) /

Az egységes bérezési törvényben szereplő fizetési rácsot csak azután kezdik alkalmazni, ha mindenki visszanyeri a 25 %-os levonás előtti fizetését, a minimálbér 2011-ben 670 lej lesz, de azok, akiknek most 600 lej a fizetése, a 15 %-os emelés után 690 lejt kapnak – nyilatkozta tegnap Ioan Botiş munkaügyi miniszter egy informális találkozón.

A miniszter elmondta, az új bérezési törvény szerint lesznek olyan egészségügyi, tanügyi, művelődésben vagy kutatásban dolgozók, akiknek akár 50 százalékkal is nőhet a fizetése a 2009/330-as törvényhez viszonyítva.

Kifejtette, egy rezidens orvos mutatója 43,7 százalékkal emelkedik, egy főorvosé 37,3 százalékkal, a kultúra területén 25 százalék az átlag növekedés, az egyes fokozattal rendelkező tanár 26,1 százalékos többletet kap, a kutatók jövedelme 55,1 százalékkal lesz nagyobb.

Botiş kiemelte, az állami alkalmazottak egységes fizetési kerettörvénye, amelyet 2011-től kezdenek alkalmazni, elkezdi a különböző funkciók közötti helyes arány megteremtését, az átsorolásokat, 2015-ig méltányossá válik a rendszer.

A miniszter csütörtökön besztercei sajtótájékoztatóján azt nyilatkozta, a fizetések csak akkora mértékben nőnek, amennyit a gazdaság megbír.

Arra a kérdésre, mikor lesznek érzékelhetőek az első emelések Botiş azt válaszolta: 2011 februárjában.

„Az első 2011-es fizetéseknél, azaz februárban az állami alkalmazottak érzékelik majd a bérnövekedést. Nem tudom megmondani, hogy ez jelentős lesz-e, vagy sem. Véleményem szerint a ma Romániájának ez egy jelentős emelés. Nem tudom megmondani, hogy eléri-e a csökkentés előtti szintet, de tudom, hogy folyamatos lesz, minden évben történik majd növekedés.

Emil Boc miniszterelnök bejelentette, hogy az egységes bérezési törvényt november 22-én megkapják a parlament állandó bürói, hogy kitűzhessék a felelősségvállalás időpontját.

Emil Boc miniszterelnök szerdán bemutatta a koalíciós pártok honatyáinak az egységes bérezési törvényt, és ismertette, hogy 670 lej lesz az országos minimálbér – nyilatkozták a Mediafaxnak parlamenti források, amelyek elmondták, hogy a Boc által bemutatott változat szerint 2011-ben a jelenlegi bérekből legtöbb 15 százalékkal, változó arányban nőhetnek a fizetések.

A miniszterelnök elmondta, hogy az 1000 lejnél kisebb jövedelemmel rendelkezők számára valamilyen féle kárpótlást kell találniuk.

A bérezési törvénytervezet szerint a közalkalmazottak bére 2011-ben 15 százalékkal nő, de 13,75 százalékkal lesz kisebb, mint a levonás előtti, 2010 júniusi érték, és a kormánynak nem áll szándékában jövő év végéig újabb emelést végrehajtani.

Traian Băsescu államelnök csütörtökön este a közszolgálati televízióban elmondta, hogy a megszorító intézkedéseket legnagyobb mértékben a közalkalmazottak szenvedték meg, és értékelte, hogy két irányban is erőfeszítések történnek: 15 százalékkal emelik a fizetéseket, és 670 lejre növelik a minimálbért.

(Mediafax)

Hozzászólások