Jövőre biztosan nőnek a fizetések!

2010. november 11. 19:46 (csütörtök) /

Gheorghe Ialomiţianu pénzügyminiszter csütörtökön azt nyilatkozta, biztos, hogy nőnek a fizetések 2011-ben, ám számot nem mondott, csak annyit pontosított, számításba vehetik a 15 százalékos emelést.

Arra a kérdésre, hogy lehetséges-e a bérek 15 százalékos emelése, amelyről Gheorghe Gherghina államtitkár nyilatkozott, Gheorghe Ialomiţianu elmondta, ez szóba jöhet munkaváltozatként.

Az államnak 26 000 alkalmazottat kellene elbocsátania a szeptember–december időszakban, hogy az állami alkalmazottak száma elérje az 1,29 milliót, és lehetőség legyen a jelenlegi 25 százalékos csökkentés után elért fizetések 15 százalékos emelésére – nyilatkozta Gheorghe Gherghina, pénzügyminisztériumi államtitkár.

„Szeptember végén 1,316 millió állami alkalmazott volt, hogy elérjük az 1,29 milliót december végéig számításaink szerint még meneszteni kellene 26 000-et. Úgy véljük, van esély, hogy 1,29 millió alkalmazottal zárjuk az évet, és akkor a jelenlegi, 25 százalékkal csökkentett fizetéseket emelhetnénk átlag 15 százalékkal, de azzal a feltétellel, hogy nem adunk vakációs prémiumot, 13. fizetést. Ha figyelembe vesszük a 39 milliárd lejes fizetési keretösszeget, akkor átlag 1300 lejes fizetés jön ki” – magyarázta Gherghina egy szemináriumon.

A pénzügyminisztériumi államtitkár rámutatott, 2009 decemberében 1,378 millió állami alkalmazott volt, így az idei elbocsátásoknak el kell érniük a 88 000-et.

Gherghina elismerte, hogy az IMF-nek és EB-nek elküldött szándéknyilatkozatban az szerepel, hogy a kormány által megállapított minimálbér csak az elmúlt két éves infláció mértékében nő, azaz nem lesz nagyobb 670 lejnél. Elmondása szerint jelenleg 71 000 közalkalmazottnak van minimálbére. Az államtitkár azt is elmondta, ha a szakszervezetek és munkáltatók megállapodnak, például, a 750 lejes országos minimálbérben, ezt nem alkalmazzák a költségvetési alkalmazottaknál is.

Bogdan Hossu, az Alfa Kartell elnöke szerdán a Mediafaxnak azt nyilatkozta, hogy a minimálbért 2008 óta nem emelték, ha az elmúlt három év inflációjának mértékében növelik, akkor eléri a 720 lejt. Kifejtette, bár Gherghina államtitkár tudja, hogy alkotmányellenes, továbbra is úgy tárgyal az új törvényről, hogy a 2010-es alapot veszi figyelembe.

A Romániai Iparosok Országos Egyesülete, az UGIR-1903 és CONPIROM munkáltatói szövetség úgy véli, jövő évben 705 lejes minimálbérben állapodnak meg a jelenlegi 600 lejes helyett, véleményük szerint ez az összeg gazdaságilag fenntartható.

Emil Boc miniszterelnök múlt szombaton nyilatkozta, hogy a minimálbér emelésének mértékét a szakszervezetekkel folytatott egyeztetéseken állapítják meg, és az egységes bérezési törvénnyel a költségvetési alkalmazottak jövőben visszanyerik az idén elveszített bérük egy részét, de csak a költségvetési lehetőségek függvényében.

A miniszterelnök november elején, a Cotroceni palotában folytatott egyeztetés után azt mondta, nem tartja kizártnak, hogy a kormány felelősséget vállal az egységes bérezési törvényért, de leszögezte, a végső döntést a koalícióban hozzák meg.

(Mediafax)

Hozzászólások