A Munkaügyi Minisztérium részletes, magyarázatokkal tarkított sajtóközleményt juttatott el a szociális szolgáltatások megyei ügynökségeihez.
A közlemény az utóbbi időben ugyancsak sokat vitatott és az érintettek körében nagy felháborodást keltett 111/2010-es, a gyermeknevelési szabadságra és pénzbeli juttatásokra vonatkozó sürgősségi kormányrendeletet ismerteti.
A minisztérium utasította az ügynökségeket: gondoskodjanak e kormányrendelet minél szélesebb körű népszerűsítéséről a média segítségével. A 2011. január elsején életbe lépő jogszabályt magyarázó közleményt a Nyugati Jelen is megkapta. Az alábbiakban a legfontosabb tudnivalókat szedtük egy csokorba.
A 111/2010-es kormányrendelet előírásai kizárólag a 2011. január elsejétől született gyermekekre, míg a 2010. december 31-ig született gyermekekre az addig érvényben lévő 148/2005-ös sürgősségi kormányrendelet előírásai vonatkoznak! Vagyis a jelenleg gyermeknevelési szabadságon lévő anyákat nem érintik ezek a módosítások!
A 2011. január elsejétől alkalmazandó új jogszabály választási lehetőséget bocsát a szülő rendelkezésére. Két variáns közül választhatnak az édesanyák.
Az első variáns szerint az a kismama, aki az egyéves gyermeknevelési szabadságot választja, vagyis csak addig kíván otthon maradni gyermeke mellett, amíg az be nem tölti az egy évet, havonta minimum 600, maximum 3400 lejes gyermeknevelési juttatást kap. Ha az anya az egyéves gyermeknevelési szabadság előtt tér vissza a munkahelyére, havi 500 lejes prémiumot kap a 24 hónapig (a gyermek két éves koráig) hátralévő időszakra. Nem kapja meg ezt az ösztönző juttatást, ha az egy év letelte után tér vissza dolgozni. Abban az esetben, ha az anya nem tér vissza munkahelyére, fizetetlen szabadságot kérhet addig, amíg a gyermek betölti a kétéves életkort.
A második variáns szerint az anyák választhatják a kétéves gyermeknevelési szabadságot is. Ez esetben a járandóság értéke 600 és 1200 lej között lehet, azaz a járandóság felső határa 1200 lej. Az 500 lejes prémiumot nem kaphatják meg.
Fogyatékos gyermek esetében az anya hároméves gyermeknevelési szabadságra jogosult. A gyermeknevelési juttatás összege minimum 600, maximum 3400 lej.
Az új jogszabály néhány fontosabb kiegészítést is tartalmaz:
– a gyermeknevelési járandóságot ikerterhesség esetén a második gyermektől kezdődően kiegészítik 600 lejjel;
– ugyancsak 600 lej kiegészítést kap az anya a gyermeknevelési szabadság alatt született gyermekek esetében is;
– a gyermeknevelési szabadságot töltő anyákért az állam fizeti az egészségbiztosítást;
– a gyermeknevelési szabadság folytonosságot jelent a kötelező társadalombiztosítási hozzájárulások (egészségbiztosítás, a nyugdíjalapba és a munkanélküliség alapba való hozzájárulás) fizetésében;
– a fentebb felsorolt periódusok megszakítatlan szolgálati időnek számítanak;
– a gyermeknevelési szabadságról a munkahelyére visszatért anya munkaviszonyát hat hónapig nem szüntetheti meg a munkaadó;
– az első három szülés, illetve az első három gyermek után kivehető fizetetlen szabadság időtartama 3 hónapról 4 hónapra emelkedik.
A közleményből azt is megtudhatjuk, hogy a fentebb felsorolt módosítások – a Pénzügyminisztérium becslése szerint – 2011-ben 100 millió, 2012-ben közel 500 millió lej megtakarítást eredményeznek az államnak! És ez ugyebár nagyon fontos!
Hozzászólások