Az Európai Unióban csak a cseh, a litván, a román és a bolgár minimálbér alacsonyabb, mint a magyar – derül ki az uniós statisztikai hivatal nemrég felfrissített, a tagállamok minimálbéreire vonatkozó adataiból. Az Eurostat adatai szerint a 2015 első félévében (és így az egész év során) érvényes magyar minimálbér 332,76 euró volt, ami az ötödik legalacsonyabbnak számít azon tagállamok körében, ahol van rendelettel meghatározott kötelezően adandó legkisebb bér. A magyarok mögött a cseh, a litván, a román és végül a bolgár minimálbéres dolgozók kapják a legkevesebbet – írja az mfor.hu.
Annak ellenére, hogy idén 101 500 forintról 105 ezerre nőtt a minimálbér, a rangsorban Magyarország rosszabbul áll, mint egy évvel korábban, amikor 344,24 euró szerepelt az Eurostat számaiban. Az első ránézésre furcsa helyzet egyedül a forint gyengülésére vezethető vissza. .
Az árfolyamváltozás miatt egy év alatt 3,3 százalékos minimálbér-csökkenés mutatkozott Magyarországon, ami a tagállamok körében a legnagyobbnak számít. Magyarországon kívül csökkenés csak Horvátországhoz kötődik, 2,3 százalékos mínusszal.
A legmagasabb aktuális minimálbért egyébként változatlanul Luxemburg jegyzi, 1922 euróval havonta. Az élvonalban sem történt változás egy év alatt: a második helyre Belgium került 1501 eurós minimálbérrel, a harmadikon pedig Hollandia áll ennél mindössze néhány centtel kevesebbel.
A legnagyobb növekedés Romániában volt, 14,1 százalékkal. A briteknél 13,3 százalékkal nőtt a minimálbér, Lettországban 12,55-kal. Ennek köszönhetően a lettek meg is előzték Magyarországot a rangsorban.
Az Eurostat szerint hat ország – az említett Luxemburgon kívül Belgium, Hollandia, Írország, Franciaország, Egyesült Királyság – rendelkezik 1400 eurót meghaladó vagy elérő minimálbérrel, 4 országban (Spanyolország, Málta, Görögország, Portugália) 800-600 euró körüli az átlagbér. A kelet-európai tagállamok sorát kb. 600 euróval Lengyelország nyitja meg, majd csökkenő sorrendben Horvátország, Észtország, Szlovákia, Lettország, Magyarország, Csehország, Litvánia következik (ez utóbbi 350 euró körüli átlaggal), a sor utolsó előtti helyén pedig Románia, a legvégén Bulgária szerepel, 200 eurónál kisebb átlagbérrel.
Minthogy Németországban az elmúlt években nem volt hivatalos minimálbér, a fenti statisztikában nm szerepel.
(Forrás: mfor)
Hozzászólások