A kiskorúak alkalmazásával kapcsolatos törvények betartására figyelmeztet az ITM

Írta:
2022. június 14. 17:59 (kedd) /

A Területi Munkafelügyelőség (ITM) emlékezteti a munkaadókat a napszámosok és kiskorúak alkalmazásával kapcsolatos jogszabályokra.

 A jogi személyek, meghatalmazott fizikai személyek, magánvállalatok és családi vállalatok időszakosan alkalmazhatnak napszámosokat olyan feladatkörökbe, melyek nem igényelnek szakképzést. A napszámosok nem dolgozhatnak folyamatosan 25 egymást követő napon, mint napszámos, ha az általuk végzett feladtok hosszabb időtartamot vesznek igénybe, a munkaadó meghatározott időintervallumra vonatkozó munkaszerződést köthet az alkalmazottal.

Napszámos munkára időszakosan román állampolgárok és külföldi munkaképes dolgozók is jelentkezhetnek. A napszámosok órabére a munkaadóval kötött megegyezés értelmében alakul, de nem lehet kisebb, mint az államilag meghatározott bruttó minimál jövedelemre kiszámított órabér.

A munkaadóknak figyelembe kell venniük, hogy 2022. június 1-jétől 2028. december 31-éig a mezőgazdasági és élelmiszeripari dolgozók államilag meghatározott bruttó minimáljövedelme 3000 lej/hónap, juttatások, ösztönzők és bónuszok nélkül, így az ezen a területen napszámos munkát vállaló személyek bére is ehhez a jövedelmi szinthez kell igazodjon.

A15 és 18 év közötti kiskorúak csak olyan munkakörökben vállalhatnak időszakosan munkát, mely fizikai fejlettségüknek és képességeiknek megfelelő, és nem hátráltatja fizikai, szellemi, spirituális, morális és szociális fejlődésüket. A kiskorúaknak joguk van a tanuláshoz, és nem veszélyeztethető egészségi állapotuk. A 15 és 16 év közötti kiskorúak alkalmazásához szülői, vagy gondviselői beleegyezés szükséges, a törvényeknek megfelelően.

A törvényeknek megfelelően a 15 és 18 év közötti fiatalok munkaszerződéses alkalmazása során szigorúan betartandó az 53-as számú/2003-as munkaügyi törvény, mely szerint a kiskorúak számára a napi 6 óra jelenti a teljes munkaidőt, vagyis 30 órát dolgozhatnak egy héten. A kiskorúakat tilos túlóráztatni, vagy éjszakai műszakban dolgoztatni. A 4 óránál hosszabb munkaidő esetén a kiskorúak 30 perces szünetre jogosultak. A kiskorúaknak plusz 3 szabadságnap jár.

A munkaadónak kötelessége a kiskorúak egészségének és fejlődésének óvása, kötelessége védeni őket a tevékenységgel járó kockázatoktól, a tapasztalatlanságukból fakadó egészségkárosító kockázati tényezőktől, és írásban is tájékoztatnia kell a fiatalkorúakat a szükséges munkavédelmi és egészségvédelmi óvintézkedésekről.

„Tájékoztatjuk a munkaadókat, hogy a kiskorúak alkalmazásával kapcsolatos törvények és szabályok megsértése, illetve a kiskorúak munkavállalásával kapcsolatos törvénysértések bűncselekménynek minősülnek, és a törvények értelmében három hónaptól két évig terjedő szabadságvesztéssel, vagy bírsággal büntethetők” – figyelmeztet az ITM vezetősége.

Hozzászólások