A bérezési törvényt teljesen megváltoztatják, a 2009-es referencia-béreket nem veszik figyelembe, hanem a 2010-es, csökkentett fizetéssel számolnak, évente külön törvény határozza meg a béreket, a tavalyi szint eléréséhez legalább négy év szükséges, állítják a szakszervezetek.
Dumitru Costin, az Országos Szakszervezeti Tömb (BNS) elnöke pénteken, a kormányfővel a Victoria-palotában folytatott tárgyalásokat követően azt mondta: a 330-as törvény „történelem lesz, szeptembertől kicserélik”.
Costin szerint az új bérezési törvényben a referencia-fizetések nem a 2009-es bérek lesznek, hanem a jelenlegi, 25 százalékkal csökkentett jövedelmek.
A BNS elnöke elmondta: a kormányfő lehetséges béremelésekről tárgyalt a szakszervezetekkel, 2011-ben 10-15 százalékkal növelnék, többnyire a kisjövedelműek bérét, mint mondta, jelenleg az aktív lakosság harmada, azaz másfél millió alkalmazott minimálbért kap.
Costin hangsúlyozta: minden évben külön törvény szabályozza majd a bérezési szintet, figyelembe veszik az illető évi költségvetési törvényt is.
Costin szerint amennyiben a bérezési törvényt teljesen megváltoztatják, és évente egy különleges törvény egészíti ki azt, 15-20 évbe is beletelhet, amíg minden romániai alkalmazott részesül a jogszabály előírásaiban.
A BNS elnöke szerint legalább 4 év kell, hogy a 2009-es bérezési szintre visszatérjenek.
Bogdan Hossu, az Alfa Kartell elnöke azt mondta, az új bérezési törvényben visszatérnek az 1-15-ös arányhoz a legalacsonyabb és legnagyobb állami bér között.
A szavatolt minimálbér, azaz a bérezési rács első szintjére a kormányfő 640 lejes értéket ajánlott, a szakszervezetek azonban legalább 700 lejt kérnek, magyarázta Hossu.
„Az előrejelzések szerint a garantált minimálbér 2011-ben 860 lej kellene hogy legyen. Tudjuk, hogy ez nem lehetséges, de legalább 700-750 lejt kérünk, és a kormányfő azt mondta, elemzi ezt a lehetőséget”, fűzte hozzá.
Az Alfa Kartell elnöke szerint a bérezési törvény „teljes megváltoztatása” azt jelenti, hogy az ismét a parlament elé kerül, vagy a kormány ismét felelősséget vállal érte.
A szakszervezetek szerint hétfőn kapják meg az új bérezési törvény tervezetét, a két fél tárgyal majd erről.
Mihai Şeitan munkaügyi miniszter csütörtökön Târgoviştén azt mondta, az a cél, hogy a minimálbér egységes legyen, valahol 600 és 700 lej között, erről tárgyalnak a szakszervezetekkel és a munkáltatókkal is.
A tárcavezető ugyanakkor azt is elmondta: a közalkalmazottak bére jövő évtől több mint 10 százalékkal növekszik, de nem lesz 13. fizetés, és szabadság-prémium sem.
„A felelősségvállalással elfogadott jogszabály, amely 25 százalékkal csökkentette a béreket, év végéig rendelkezik a csökkentésről, 2011-ben ugyanazon jogszabály értelmében béremelés következik, az állami szféra átszervezése és a jövő évre a bérkre előírányzott alap mértéke függvényében. Tehát a béremelés a csökkentett fizetésből indul ki, és nem 25 százalékkal növekedik mindenkinek a fizetése, hanem annyival, amennyit sikerül az átszervezésből nyernünk, és figyelembe vesszük a jövő évre előirányzott béralapot is”, magyarázta Şeitan.
Mint mondta, jelenlegi számításai szerint, ha nem lenne személyzetcsökkentés, 2011-ben 5 százalékkal növekedhetnének a bérek.
(Mediafax)
Hozzászólások