A szakszervezetek tiltakoznak a módosítások ellen

2011. március 2. 21:03 (szerda) /

A kormány március 8-ára bejelentett felelősségvállalással akarja életbe léptetni az új Munkatörvénykönyvet, amelynek módosításai már eddig is óriási tiltakozást váltottak ki a szakszervezetek részéről. 

A múlt hét végi tárgyalásokról ki is vonultak a szakszervezeti képviselők, mert véleményük szerint a kormány manipulálni akarja őket. Pedig még egyáltalán nincs vége a hercehurcának, hisz a módosítások száma – eddig 107-ről lehet tudni – állandóan nő, szinte naponta újabb „agyszülemények” látnak napvilágot, amelyek a szakszervezetek határozott és egyöntetű állítása szerint teljesen meg fogják változtatni a munkáltatók és az alkalmazottak kapcsolatát, az előbbiek javára.

A szakértők megpróbálták csokorba szedni a legfontosabb módosításokat. Ezek egy részéről már jelent meg cikk a Nyugati Jelenben is, de úgy érezzük, nem árt felfrissíteni, kiegészíteni az információkat, éppen azért, hogy ne érjék pofoncsapásként az érintetteket.

– Az 53-as Munkatörvénykönyv értelmében a munkaadó kilenc hónapig nem alkalmazhatott új munkaerőt az elbocsátottak helyébe. A módosítás törli ezt a megszorítást! Vagyis a tulajdonosnak joga lesz, átszervezésre hivatkozva, bárkit kirúgni, majd helyébe mást felvenni.

– Meghosszabbítják a próbaidőt, ugyanakkor a próbaidő alatt vagy annak a végén a munkaadó felbonthatja a munkaszerződést minden külön előzetes értesítés nélkül, ráadásul egy állásra akár több próbaidőst is alkalmazhat.

– A meghatározott idejű munkaszerződések időtartamát két évről három évre növelik. Ezen szerződések határideje azonban meghosszabbítható például egy pályázat, egy program, egy munkálat kivitelezésének idejére.

– Egy cég tevékenységének gazdasági, műszaki vagy átszervezési okok miatti időleges, 30 napnál hosszabb, csökkentése esetén a munkaadónak lehetősége lesz öt napról négy napra csökkenteni a heti munkaidőt, ezzel arányosan csökkentve természetesen az alkalmazottak fizetését is.  

– A munkaadónak lehetősége lesz ideiglenes munkaerőt alkalmazni maximum 24 hónapra (az eddigi 12 hónap helyett). Az ideiglenes alkalmazottak munkaszerződését azonban meg lehet majd hosszabbítani 36 hónapig, az eddigi 18 hónap helyett.  

– A heti munkaidő nem haladhatja meg a 48 órát, a túlórákat is beleszámítva.

– Szigorítják a feketemunka visszaszorítását célzó intézkedéseket. A kiróható pénzbírság 10 000 lejtől 20 000 lejig terjedhet. Abban az esetben azonban ha egy cégnél háromnál több feketemunkást találnak az ellenőrök, a munkaadót akár egy vagy két évi börtönbüntetésre ítélhetik vagy ki kell fizetnie a bíróság által kiszabott pénzbüntetést.

Tény, hogy pontos képet csak akkor alkothatunk az új Munkatörvénykönyvről, annak újdonságairól, ha az a Hivatalos Közlönyben is megjelenik. 

Hozzászólások