A 2010. december 20-i Hivatalos Közlönyben jelent meg a pár nappal azelőtt, december 16-án jóváhagyott 263-as, a társadalombiztosítási köznyugdíjak rendszerére vonatkozó törvény, vagyis az annyit vitatott, kommentált, oly nagy elégedetlenséget kiváltó új nyugdíjtörvény.
A 2011. január elsejétől hatályos jogszabály néhány újdonságáról a Nyugati Jelen is beszámolt.
Az Arad Megyei Nyugdíjpénztár legfrissebb sajtóközleménye az egyénileg biztosított személyekre vonatkozó módosításokra hívta fel a figyelmet.
A nevezett törvény 6. cikkelye előírásainak értelmében azoknak a magánszemélyeknek, akik egy naptári év alatt a társadalombiztosítási költségvetés megalapozásánál alkalmazott átlagos bruttó minimálbér (2011-re 2022 lej) összegénél négyszer nagyobb brutto átlagfizetést (azaz 8088 lejt) realizálnak, kötelező egyéni nyugdíjbiztosítást kötniük, társadalombiztosítási nyilatkozat vagy szerződés formájában. Ilyen helyzetben vannak az adminisztrátorok vagy menedzserek, akik egyéni adminisztrátori vagy menedzseri munkaszerződés alapján dolgoznak; az egyéni és családi vállalkozások tagjai; gazdasági tevékenységet végző, engedéllyel rendelkező magánszemélyek; nemzetközi intézmények alkalmazottai, ha nincsenek biztosítva az illető intézménynél.
Abban az esetben, ha az egyéni biztosítási nyilatkozatból vagy szerződésből kitűnik, hogy bizonyos időszakokban nem realizál jövedelmet a címzett, a biztosított személy kérésére vagy a megyei nyugdíjpénztár javaslatára a nyilatkozatot felfüggeszthetik. A felfüggesztés idejére nem kell fizetni a társadalombiztosítási hozzájárulást – írja elő a 14. cikkely. A törvény 36. cikkelye a havi társadalombiztosítási járulék kiszámítását határozza meg. A biztosított havi jövedelem nem lehet kevesebb a társadalombiztosítási költségvetés megállapításánál alkalmazott bruttó átlagfizetés 35 százalékánál és nem haladhatja meg annak ötszörösét. Konkrétan: a biztosított minimális havi jövedelem 708 lej (ennél nem lehet alacsonyabb), a maximum 10 110 lej (ennél nem lehet magasabb). A társadalombiztosítási járulék kvótája 31,3 százalék, azaz 708 lej esetén havi 222 lej, 10 110 lej esetén 3164 lej.
A sajtóközlemény külön is kitér azokra a magánszemélyekre, akik a 19/2000-es nyugdíjtörvény előírásai szerint kötötték meg az egyéni társadalombiztosítási szerződést (amely továbbra is érvényben marad, nem kell új szerződést kötniük!), s a biztosított havi összeg 708 lejnél alacsonyabb, hogy 2011. január elsejétől már az új összeg szerepel a szerződésben, a 708 lej után fizetik a járulékot. Azokat a személyeket, akiknél a nyugdíjbiztosítási szerződésben megjelölt jövedelem meghaladja az új törvényben megállapított maximumot (10 110 lejt), a megyei nyugdíjpénztár értesíti, mekkora összeg után kell fizetniük ez év elejétől kezdve a járulékot.
Azoknak a személyeknek, akik meg akarják változtatni a biztosított összeg értékét, erre vonatkozó módosító értesítést vagy kiegészítő iratot kell leadniuk a megyei nyugdíjpénztárnál.
A havi társadalombiztosítási járulék befizetési határideje a következő hónap 25-e, éppen úgy, mint eddig. A járulék nem fizetése esetén késedelmi pönálét számítanak fel, ugyanakkor szabálysértési bírság is kiróható, melynek értéke 500 lejtől 1000 lejig terjedhet a 263-as törvény 145. cikkelye a betűjének értelmében. Sőt, a 147. cikkely arra figyelmeztet, hogy nemfizetés esetén a megyei nyugdíjpénztár felbonthatja a társadalombiztosítási szerződést.
Hozzászólások