Mostantól megéri gyakornoknak lenni Romániában

Írta:
2018. július 24. 12:13 (kedd) /
Számos előnnyel jár az új, a MIÉRT-tel közösen kidolgozott törvény, amelyet sikerült elfogadtatni a parlamentben – közölte Oltean Csongor, a Magyar Ifjúsági Értekezlet elnöke hétfőn, Marosvásárhelyen a Csép Andrea parlamenti képviselővel és Birtalan Istvánnal, a Maros Megyei Ifjúsági Egyeztető Tanács elnökével tartott sajtótájékoztatón.„Az internship törvény számos előnyt biztosít: a kötelező szakmai gyakorlattal ellentétben a gyakornok nemcsak egy aláírt bizonylatot kap mostantól, hanem érdemi munkát is végezhet, hiszen a vállalkozót a törvény arra kötelezi, hogy fizetést adjon a gyakornoknak” – mondta el Oltean Csongor az új, fiatalok munkavállalását ösztönző internship törvény részleteit ismertető sajtótájékoztatón.A Magyar Ifjúsági Értekezlet elnöke beszélt arról is, hogy az elmúlt két évben az önkormányzati munka vonzó lett a fiatalok számára, mivel normalizálódtak a fizetések. Ez lehetőséget biztosít az önkormányzatoknak, hogy fizetett gyakornokokat fogadjanak, akik megismerve a közintézmények működését, a gyakornokság elvégzése után teljes normás alkalmazottjai lehetnek az intézménynek. Oltean hozzátette: „A MIÉRT arra fogja ösztönözni az RMDSZ-es polgármestereket, hogy a jövő évi költségvetésben különítsenek el keretet gyakornokok foglalkoztatására”.„Az RMDSZ legfontosabb célkitűzése az, hogy fiataljaink versenyképes tudást sajátítsanak el, emellett pedig kiemelten fontosnak tekintjük a munkahelyteremtést, ezért törvényhozás szinten is olyan jogszabályokat igyekszünk bevezetni és joghézagokat orvosolni, amelyek az erdélyi magyar fiatalokat arra ösztönzik, hogy itthon vállaljanak munkát, itthon boldoguljanak, alapítsanak családot – ennek egy nagyon jó ugródeszkája lehet az internship program, ugyanis az új törvény a diákoknak biztosítja azt a lehetőséget, hogy az iskolapadot elhagyva már gyakorlati tudással és akár munkahellyel rendelkezzenek” – hangsúlyozta Csép Éva Andrea Maros megyei parlamenti képviselő, a képviselőház munkaügyi és szociális bizottságának titkára. Csép Éva Andrea többek között ismertette, hogy a törvény lehetőséget biztosít arra, hogy úgy a magánvállalkozások, mint a közintézmények is maximum hat hónapra egy úgynevezett internship szerződést kössenek meg, ebben az esetben viszont a 16 éven felüli fiatalok heti ledolgozott óraszáma pedig nem haladhatja meg a 30 órát, a 18 éven felülieké pedig a 40-et, a hat hónap alatt ledolgozott munkaidő pedig nem haladhatja meg összesen a 720 órát. Az alkalmazó ugyanakkor köteles legalább a minimálbér felével megegyező bérezést biztosítani.„A legfontosabb szempont a törvény létrejöttében az, hogy javítja a tapasztalat nélküli munkavállalók elhelyezkedését, ugyanis ezek a fiatalok még tanulmányi éveik alatt szakmai tapasztalatra tehetnek szert, megszokják, milyen egy munkahelyen megfelelni, fejlődni, munkatárssá válni. Ugyanakkor ösztönzi a munkaadókat is, mert amennyiben a szerződés lejárta után 60 napon belül alkalmazzák őket, 4586 lej egyszeri támogatásban részesülnek” - tette hozzá a Maros megyei szakpolitikus és kiemelte a Magyar Ifjúsági Értekezlet fontosságát, amelyet a törvénytervezetet módosító javaslatok kidolgozásában nyújtott.Birtalan István, a Maros Megyei Ifjúsági Egyeztető Tanács elnöke a sajtó képviselőinek hangsúlyozta: „Az internship program lehetőségét elsősorban a Maros megyei önkormányzati képviselők közreműködésével, segítségével szeretnénk ismertetni és népszerűsíteni, emellett viszont ösztönözni szeretnénk a Fiatal Vállalkozók Szövetségének tagjait is, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel.” A MIET elnöke ugyanakkor kiemelte, hogy nagyon jó lehetőségnek tartja az internship programot a mezőgazdasági vállalkozók szempontjából is, ugyanis az Agrár­akadémia keretén belül gyakran találkoztak olyan esetekkel, akik ezen a szakterületen szerettek volna gyakorlati tudásra szert tenni, e szerződés által pedig az említett vállalkozóknak lehetőségük nyílik hivatalos formában nyáron fiatalokat foglalkoztatni.A múlt héten a Klaus Iohannis államelnök által kihirdetett 176/2018-as számú törvény augusztus 18-ától lép érvénybe.

Hozzászólások