Nőnek a szociális juttatások és a munkanélküli segélyek

Írta:
2023. március 6. 18:41 (hétfő) /

A Munkaügyi Minisztérium közleménye szerint 2023. március elsejétől 13,8%-kal nőtt a szociális referenciamutató, ami 2022-ben 525,5 lej volt, ettől a hónaptól viszont 598 lejre emelkedett.

Az új mutató alkalmazásának köszönhetően a Nemzeti Kifizetési Ügynökség révén a Szociális Felügyelőség számára folyósított összegek is emelkedtek. Az egyedülálló személyeknek adott szociális segély értéke 149 lejről 170 lejre, az ötfős családok esetében a segély 554 lejről 631 lejre nőtt 164 896 kedvezményezett személy számára. A családfenntartói segély, amiből 133 276 személy részesül 211 lej/főről 240 lej/főre nőtt az első jövedelemsávban, és 558lej/főről 634 lej/főre a második jövedelemsávban. A segély megítélése a családban lévő gyermekek számától, a szülők jövedelmi szintjétől és attól függ, hogy egy szülő vagy kettő van a családban. Két szülő esetén a juttatás értéke 90 és 79 lej között alakul egy gyermek esetében, ha a szülők 634 lejes jövedelemmel rendelkeznek, illetve az egyszülős családoknál négy eltartott gyermek esetében 240 lejig emelkedik, ha a jövedelmi szint 450 és 512 lej között van.

A fogyatékkal élő személyek (837 947) esetében a felnőtt súlyos fogyatékossággal élők segélye 368 lejről 419 lejre emelkedik, jelentős fogyatékosság esetében ez 279 lejről 317 lejre nő. A kiegészítő költségvetés súlyos rokkantság esetében 156 lejről 180 lejre nő, jelentős fogyatékosság esetében 116 lejről 132 lejre, közepesen súlyos rokkantsági besorolás esetében 64 lejről 72 lejre emelkedik. Gyermekek esetében a súlyos rokkantsági besorolásba tartózóknak 316 lejről 359 lejre, jelentős rokkantsági besorolás esetén 184 lejről 210 lejre, közepesen súlyos rokkantság esetében 64 lejről 72 lejre emelkedik a juttatás értéke.

A havi elhelyezési támogatás értéke 950 lejről 1081 lejre nő, gyermekek esetében 1425 lejről 1622 lejre – 34 315 kedvezményezett számára. Ehhez hozzájön a támogatási juttatás, ami 420 lejről 479 lejre nő.

A szociális védelmi rendszerből kilépő fiatalok havi juttatása tanulmányaik folytatása, vagy munkavállalás esetén 2522 lejről 2871 lejre nő.

A gyermeknevelési támogatás minimális összege 1314 lejről 1495 lejre nő.

Örökbefogadás esetén az összeszokást szolgáló szabadság idejére 1787 lej helyett 2033 lejt adnak az örökbefogadó mintegy 595 szülőnek. Az örökbefogadási támogatás 631 lejről 717 lejre nő (minimális szinten) és 1261 lejről 1435 lejre (maximálisan).

A menekültek havi vissza nem térítendő segélye 568 lejről 646 lejre nő.

A Nemzeti Munkaerő Ügynökségen (ANOFM) keresztül nyújtott pótlékok, beilleszkedési prémiumok, támogatások és pénzügyi ösztönzők is emelkednek. A munkanélküli segély havi 73lejjel nő az ANOFM 2023 januárjában frissített nyilvántartásában szereplő 42 345 kedvezményezett számára.

Az ANOFM nyilvántartásában szereplő 3915 speciális tanügyi intézményben végzett fogyatékkal élő személy 37 lejjel nagyobb juttatásban részesül havonta.

A speciális oktatási intézményekben végzett legalább 16 éves fiatalok, akik a tanulmányaik elvégzését követő 60 napban jelentkeznek a munkaerő ügynökségen, és 12 hónapnál hosszabb időre teljes munkaidős állásban helyezkednek el, 218 lejjel nagyobb prémiumban részesülnek, mint eddig. Ez a módosítás megközelítőleg 900 személyt érint.

Azokat a munkaadókat, akik szociálisan kirekesztett környezetből származó fiatalokat alkalmaznak – akik szolidaritási szerződés alapján személyre szabott szociális támogatásban részesülnek – 290 lej/hó/fő szubvencióban részesítik.

A nyári időszakban diákmunkát biztosító munkaadók 37 lejjel magasabb ösztönzőt kapnak havi szinten az alkalmazásukban álló diákok és egyetemi hallgatók után. Ez megközelítőleg 1700 személy munkáltatóját érinti.

A becsült költségvetési összeg ezen támogatások növelésére 978 millió lej. A Munkaügyi Minisztérium szerint 2022-től a szociális referenciamutató minden év márciusában az évi inflációs rátával emelkedik.

Hozzászólások