Elsejétől emelkedik a nyugdíjpont

Írta:
2016. január 7. 16:47 (csütörtök) /

A megyei nyugdíjpénztár vezetői emlékeztetik a lakosságot, hogy az állami társadalombiztosítási költségvetésre vonatkozó 340/2015-ös törvény értelmében 2016. január elsejétől 830,2 lejről 871,7 lejre emelkedik a nyugdíjpont értéke.

A 2016-os társadalombiztosítási költségvetés alapjául szolgáló országos átlagos bruttóbér értéke (340/2015-ös törvény 15. cikkelye) 2681 lej.   

A társadalombiztosítási hozzájárulás értéke – a 227/2015-ös törvény 138. cikkelye – 26,3% normál munkakörülmények esetén, 31,3% nehéz munkakörülmények között dolgozóknál és 36,3% sajátos munkakörülmények esetében. A munkavállalók egyéni tb-hozzájárulása munkakörülményektől függetlenül 10,5%.

Mihaela Vasil, a nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója az új módosításokkal kapcsolatban kitért az elhalálozások után járó temetkezési támogatásokra is. Az érvényben lévő jogszabályok (340/2015, 263/2010) értelmében a biztosított vagy a nyugdíjas halála esetén járó temetkezési segély 2681 lej, míg a biztosított (munkavállaló) vagy a nyugdíjas valamely családtagja elhunyta esetén járó összeg 1341 lej. Erre az összegre jogosult bárki (családtag, rokon, házastárs, gyám stb.), aki a temetkezéssel járó költségeket igazolni tudja. A kérvényeket értelemszerűen a megyei nyugdíjpénztárnál kell leadni (Voluntarilor 2A, telefon: 0257/281-345).

A minimális jövedelem értéke, melyre társadalombiztosítás köthető 938 lej, a maximális érték 13 405 lej (263/2010-es törvény, 36. cikkelye).

A rokkantnyugdíjasok kísérőinek járó fix támogatás az I-es fogyatékossági fokozatba sorolt nyugdíjasok esetében 698 lej (263/2010-es törvény, 77. cikkelyének 1-es bekezdése). A szavatolt szociális nyugdíj értéke a 2016-os évben 400 lej.

Hozzászólások