Májusban 1611 lej volt a nettó átlagbér, azaz 3 százalékkal csökkent áprilishoz képest, azonban 5,3 százalékkal nőtt 2012 májusához képest – jelentette be tegnap az Országos Statisztikai Hivatal (INS).
Májusban 2226 lej volt a bruttó átlagfizetés, 3,2 százalékkal kisebb, mint áprilisban. A nettó átlagbér 1611 lej volt, 50 lejjel, azaz 3 százalékkal kevesebb, mint áprilisban. A legmagasabb nettó fizetések a kőolaj- és a földgáz-kitermelésben voltak – 4067 lej –, a legalacsonyabbak a szállodákban és vendéglőkben – 863 lej. Idén májusban a gazdasági szektor legtöbb területén a nettó átlagbér alacsonyabb volt áprilishoz viszonyítva, tekintve, hogy áprilisban prémiumokat is kaptak az alkalmazottak (például húsvéti prémiumot).
A legnagyobb csökkenések a biztosítások és a nyugdíjalapok területén tevékenykedők bérében következtek be (25,6 százalék és 10 százalék között).
Ugyanakkor 7-10 százalékkal csökkentek a bérek a koksztermékek és a kőolaj feldolgozása során nyert termékek gyártása, a távközlés, a szénbányászat, a kőolaj- és földgáz-kitermelés, az ingatlan-tranzakciók területén. Öt-hét százalékkal csökkent az alap gyógyszerészeti termékek gyártásában dolgozók, a dohányiparban dolgozók, valamint az áram-, hő- és gázkitermelés, illetve -forgalmazás területén dolgozók bére.
A közalkalmazottak esetében enyhe hullámzás volt tetten érhető a bérek szintjében: a közigazgatásban dolgozók bére 0,4 százalékkal csökkent áprilishoz képest, az egészségügyben és a szociális védelem terén dolgozóké 0,1 százalékkal nőtt. A tanügyben 2,7 százalékkal nőttek a fizetések a pluszban fizetett órák miatt.
Tavaly májushoz viszonyítva viszont 5,3 százalékkal emelkedett a nettó átlagbér.
(Mediafax)
Hozzászólások