A szakszervezetek és munkáltatók pénteken aláírták az országos kollektív munkaszerződést, amely 700 lejes minimálbért ír elő és a szakképzett munkásoknak, mestereknek fizetésemelést, de a felsőfokú végzettségűek bére marad az 1200 lejes szinten.
Cezar Corîci az UGIR 1903, elnöke pénteken azt nyilatkozta egy sajtótájékoztatón, hogy két éve nem emelték a minimálbért és ezzel a kollektív munkaszerződéssel megpróbálták bár a legkisebb fizetésűek számára fedezni az inflációt.
A szakképzett munkások szorzója 1,1 lesz, így fizetésűek 770 lej, az eddigi 720 helyett, a legnagyobb növekedésre a mesterek számíthatnak, akiknek szorzója 1,3 s így bérük a jelenlegi 7890 lejről 910 lejre nő. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők fizetése nem változik, az értelmiségi minimálbér 1200 lej, a 2-es szorzót 172-re csökkentették.
A jelenlegi kollektív munkaszerződés 2011–2014 között érvényes, de évente újratárgyalják a szakszervezetek és munkáltatók.
A szerződésbe bekerült a bruttó minimál órabér, amely értéke 4,118 lej, így egy teljes havi 170 órás munkaprogramnál kijön a 700 lejes jövedelem.
A munkáltatók szerint az órabér kollektív munkaszereződésbe történő beiktatása nem jelent majd Romániának gondot az IMF újabb hitelrészletének lehívásánál.
A szakszervezetek elégedetlenek, hogy Romániában 2011-ben is két minimálbér lesz, egy az állami alkalmazottaknak és egy másik a magáncégeknél dolgozóknak.
„A kormány ismét igyekezett egy olyan minimálbért megállapítani, amely értéke a szakszervezeteke és munkáltatókkal megegyezett érték alatt van, tudták, hogy a szociális partnerek 700 lejes minimálbérről írnak alá kollektív munkaszereződést” – nyilatkozta pénteken Romulus Niţă, az Alfa Kartell alelnöke.
Adrian Izvoranu, a Romániai Munkáltatók Szervezeteinek Szövetsége (IMF) szerint a fizetésalap 12-17 százalékkal nő, de ez nagyban függvénye annak is, hogy a fizetések milyen arányt tesznek ki a vállalat költségeiben. Izvoranu szerint az IMF elfogadta a 700 lejes minimálbért.
A szakszervezetek és munkáltatók szerint a tárgyalások nagyon hevesek voltak, vannak ágazatok, a textilipar vagy a bútorgyártás, amelyeknél ez a lépés rendkívüli erőfeszítéseket igényel, de ezt a lépést meg kell tenniük, mert két éve nem emelték a minimálbért.
A szakszervezetek és munkáltatók megállapodtak, hogy 2011. március 1-jén újratárgyalják a kollektív munkaszereződés ágazati függelékeit, és hat hónapon belül az aktuális törvényekhez igazítják a kollektív munkaszereződést.
(Mediafax)
Hozzászólások